Agile – co to jest za podejście i jak wykorzystujemy je w pracy z klientami?

Jeszcze kilka lat temu Agile kojarzył się głównie z metodologią zarządzania projektami IT. Dziś wiadomo, że to właściwie znacznie więcej – w j‑labs uważamy, że Agile to przede wszystkim mindset, który zmienia sposób myślenia o pracy, współpracy i dostarczaniu wartości. Firmy, które naprawdę rozumieją Agile, nie traktują go jedynie jako zestawu narzędzi, ale jako fundament swojej kultury organizacyjnej — cieszymy się, że możemy w ten sposób pracować z naszymi klientami i w duchu zwinności dostarczać im to, co w partnerskiej współpracy najlepsze: naszą elastyczność, biznesowe podejście i szybkie reakcje na zmiany.

Agile – czym jest naprawdę?

Na początek szczypta (naprawdę niewielka, same podstawy, zaraz będzie praktyka!) teorii. Agile wywodzi się z Manifestu Agile, opublikowanego w 2001 roku przez grupę doświadczonych ekspertów IT. Zamiast skupiać się na realizacji skomplikowanych procesów i sztywnych planów postanowili nadać priorytet wartościom, które miały uprościć pracę nad projektami. W Manifeście przeczytamy, że w wyniku swojej pracy twórcy zaczęli bardziej cenić:

  • Ludzi i interakcje od procesów i narzędzi,
  • Działające oprogramowanie od szczegółowej dokumentacji,
  • Współpracę z klientem od negocjacji umów,
  • Reagowanie na zmiany od realizacji założonego planu.

Jak pisali autorzy, „elementy wypisane po prawej są wartościowe, ale większą wartość mają dla nas te, które wypisano po lewej”. W j‑labs doskonale wiemy, że kod jest ważny, ale człowiek — najważniejszy. Dowodzi tego nasza filozofia „Code matters, YOU more”, która przekłada się na partnerskie stosunki z j‑People. To podejście szybko stało się podstawą nie tylko dla takich frameworków jak Scrum czy Kanban, ale też dla całej nowoczesnej filozofii zarządzania. I uważamy, że to niesamowicie cenne działać dla prawdziwych klientów i ich celów, nie zaś dla samej sztuki tworzenia. Wiesz, że właśnie w modelu Agile powstał Portal Klienta Sinch – komunikacja A2P na wielką skalę?

Agile project management – co to? Elastyczność nie tylko w teorii

Zauważamy, że współczesny biznes wymaga maksymalnej elastyczności – dlatego każdego dnia dostosowujemy się do tych realiów. Działamy zwinnie na każdej płaszczyźnie współpracy z klientem.

Jak to wygląda w praktyce? Dobrze, że pytasz — oto kilka przykładów z naszego doświadczenia.

#1 Szybkie skalowanie zespołów

Jeden z naszych klientów zadeklarował, że potrzebuje dwóch specjalistów do wsparcia swojego zespołu. W trakcie realizacji zlecenia okazało się, że projekt wymaga podwojenia zasobów – bez zadawania zbędnych pytań dostarczyliśmy więc dodatkowych ekspertów, zwiększając zasoby i możliwości klienta.

#2 Partnerskie podejście

Często mówimy o tym, że nie jesteśmy zwykłym dostawcą usług IT – i to jest fakt. J-labs to partner biznesowy.  Współpracujemy z klientami blisko, by wiedzieć, jak zadbać o ich potrzeby i wspierać ich w podejmowaniu decyzji. Zależy nam na tym, żeby nasza współpraca wnosiła realną wartość, a nie była kolejną przeciętną usługą. Zdecydowanie zgadzamy się z manifestem Agile pod kątem tego, że prawdziwa współpraca z klientem jest ważniejsza od negocjacji umów czy dokumentacji.

#3 Transparentna komunikacja

Bez otwartej komunikacji nie ma prawdziwego Agile. Nasi Delivery Managerowie pełnią rolę łączników między klientem a zespołem – dbają o przepływ informacji, rozwiązują potencjalne problemy i zapewniają, że projekt jest realizowany zgodnie z oczekiwaniami. Czyli zwinnie. Bez przestojów, ale i bez nadmiernego pośrednictwa czy spotkań, które odbywają się „dla zasady”.

Agile — na czym polega? To sposób myślenia!

W j‑labs nie traktujemy Agile jako kolejnego narzędzia do wdrożenia – dla nas to sposób pracy, który przekłada się na lepszą jakość współpracy i szybsze dostarczanie wartości biznesowej. Wiedzą to zarówno nasi klienci, jak i członkowie zespołu j‑labs, którzy są przecież odpowiedzialni za to, jaki kształt ma każda współpraca.

Dzięki temu:

  • Dopasowujemy się do zmieniających się wymagań. Naprawdę. Nie trzymamy się kurczowo początkowych ustaleń, kiedy potrzebna jest dynamiczna reakcja.
  • Optymalizujemy zasoby. Wszystko po to, by elastycznie dopasowywać się do zmieniających się potrzeb klienta. Zmieniamy specjalistów i skalujemy zespoły — to nasza specjalność.
  • Działamy partnersko, bo współpraca oparta na zaufaniu i transparentnej komunikacji to dla nas podstawa!

W świecie, gdzie zmiana to jedyna stała, podejście Agile daje nam przewagę – a naszym klientom pewność, że mogą na nas liczyć. Skontaktuj się!

Poznaj mageek of j‑labs i daj się zadziwić, jak może wyglądać praca z j‑People!

Skontaktuj się z nami